Jak powstaje książka - wydaje się to takie proste - ale gdy bliżej przyjrzymy się to okazuje się, że trzeba włożyć wiele trudu aby później wziąć do ręki upragnioną książkę.
Cele:
-
Rozwijanie umiejętności planowania pracy i właściwego doboru materiału,
-
Wskazywanie możliwości własnoręcznego wykonywania przedmiotów użytecznych,
-
Poznanie zawodów ludzi związanych z powstawaniem książki,
-
Utrwalanie nawyków poszanowania książki,
-
Poznanie różnorodnych publikacji dla dzieci,
-
Kształcenie umiejętności dokładnego wycinania z papieru i sklejania wyciętych elementów,
-
Estetyczne wykonanie pracy,
-
Pobudzanie wyobraźni.
Formy pracy:
Pomoce:
-
Kredki, blok techniczny, nici, zszywki, albumy, wycinanki, plastelina, wiersze Juliana Tuwima, kaseta z nagraniem piosenki „Kolorowa książka”, elementy książki (karton przeznaczony na okładkę, stronę tytułową, spis treści), plansza z przykładową okładką, stroną tytułową, spisem treści.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Obejrzenie wystawy książek przygotowanych przez uczniów klasy IV.
2. Omówienie funkcji jakie może spełnić książka, ze szczególnym zwróceniem uwagi na książki dziecięce w oparciu o przygotowaną wystawę.
3. Rozmowa o znaczeniu książki – utrwalenie pojęć: pisarz, redakcja ilustracja, drukarnia, księgarnia.
-
PISARZ jest autorem książek. Jego praca polega na wymyślaniu zapisywaniu różnych historii. Mogą to być opowieści smutne lub wesołe, długie lub krótki, mogą uczyć lub bawić. Dawniej pisarz najczęściej posługiwał się długopisem a jeszcze wcześniej piórem. Powstawały wówczas rękopisy (niektóre z nich są bardzo cenne). Pisarze coraz częściej posługują się komputerem. Daje on możliwość szybkiego i niekłopotliwego nanoszenia poprawek.
-
REDAKCJA W redakcji wydawnictwa przygotowuje się tekst do druku. Najpierw trzeba ustalić, jak będzie wyglądać przyszła książka: czy ma być duża, czy mała, czy oprawa ma być miękka, czy twarda jakie zawierać będzie ilustracje, na jakim papierze....
-
ILUSTRACJA Bardzo dawno temu, w średniowieczu, rolę ilustracji pełnił inicjał-ozdobna litera umieszczana na początku rozdziału. W raz z rozwojem drukarstwa pojawiły się nowe techniki ilustracji: drzeworyt i miedzioryt, zaczęły powstawać czarno-białe ryciny. Obecnie jest wiele technik wykonywania ilustracji. Można je rysować kredką, malować farbami, a nawet kolorować za pomocą komputera.
-
DRUKARNIA To prawdziwa „fabryka książek”. Tutaj z tekstu i ilustracji powstają nasze lektury.
-
KSIĘGARNIA W dawnych czasach księgi gromadzone były przy świątyniach. W starożytnej Grecji sprzedawano książki w formie zwojów. W raz z rozwojem druku handel książek zaczął się rozwijać.
4. Zarys historii powstania książki oraz piśmiennictwa od czasów antycznych do nowożytnych:
5. Zaśpiewanie piosenki „ Kolorowa książka”. Nauka prostego akompaniamentu do piosenki.
6. Podjęcie decyzji o wykonaniu książki:
-
szczegółowe omówienie budowy książki i jej cech charakterystycznych ze względu na funkcję jaką ma pełnić określenie potrzebnych materiałów i narzędzi
-
porównywanie rodzajów papieru potrzebnego na okładkę i strony wewnętrzne
-
sposoby plastycznego opracowania strony tytułowej i stron wewnętrznych
-
propozycje co do zawartości książeczki – wykorzystanie treści utworów Juliana Tuwima
7. Przypomnienie treści wierszy Juliana Tuwima.
-
podział uczniów na grupy. Uczniowie losują karteczki z tytułem wiersz – dzieci łączą się w grupę zgodnie z wylosowaną książką
-
każda grupa przygotowuje scenkę pantomimiczną związaną z wylosowanym wierszem. Pozostałe grupy zgadują tytuł wiersza.
8. Tworzymy książkę
-
Dzieci siedzą w kręgu i oglądają książki. Omawiają wygląd poszczególnych jej części – okładki, strony tytułowej, części głównej i spisu treści. Nauczyciel wskazuje na planszy wymienione przez dzieci elementy.
-
Samodzielne prace zgodnie z omówionym planem.
9. Podsumowanie.
Grupa prezentuje wykonaną przez siebie książkę. Następnie uczniowie rozmawiają na temat wykonanej pracy.
10. Wystawa i omówienie prac pod kątem zrealizowanego zadania.
Wszystkie prace są prezentowane na specjalnie przygotowanej wystawie w listopadzie 2006r. Wystawę mogą obejrzeć rodzice po zebraniach, a uczniowie na przerwach.
opracowały: mgr Ewa Wajs mgr Krystyna Mikołajczyk
|